Čitaj mi!

Mojih pet hiljada sati u vozu između Beograda i Novog Sada

Najduže sam između Beograda i Novog Sada putovala pet sati i to zbog gaženja, u proseku je jedno putovanje trajalo dva i po sata, sa povratkom barem četiri sata svakog radnog dana. U poslednjih pet godina sam provela najmanje 5.000 sati u vozu. Zato mi sadašnjih pola sata Intersiti vozom deluje kao brzina svetlosti.

Moje putovanje vozom počinje 2013. godine, sa pauzama za trudničko i porodiljsko bolovanje. Živim u Novom Sadu, radim u Beogradu, a firma mi pokriva troškove putovanja do 40km od Beograda i drugu zonu autobuske karte za Beograd.

Sa tim budžetom nekako sam uspela da se uklopim u cenu karte za voz. Ona jeste bila povoljnija, ali je u paketu sa velikim kašnjenjima. Kada se nešto desi sa vozom uvek pomislim na čekanje Godoa. Nema informacije o tome šta se događa, samo beskrajno čekanje da nastavimo kretanje.

U vreme kada sam počela da putujem vozom na posao kompozicije vozova Železnica Srbije bile su zastarele i sklone stalnim kvarovima. Zimi je u nekim vagonima bilo grejanja, a u nekima ne, pa si morao dobro da paziš gde ćeš da sedneš. Bitno je bilo sesti u vagon koji nema ve-ce ili barem na mesto koje je što dalje od toaleta.

Lokomotive su se često kvarile i to na mestima kao npr. Karlovački Vinogradi ili Inđija pustara, gde nema signala, a ni mogućnosti da pređeš u drugi prevoz.

Kada uđeš u voz nikad ne znaš kakva te avantura čeka.

- Da li će voz stati zbog kvara? U tom slučaju se čeka druga lokomotiva da gura ili vuče voz.

- Da li će voz stati zbog krađe tegova za zatezanje kontaktne mreže između Zemuna i Zemun Polja ili samo čekamo u Pustari voz iz drugog smera jer tada u tom delu nije bilo dva koloseka?

- Da li će biti gaženja? To je kada se neko baci pod voz, pa se čeka barem dva sata da prođe uviđaj.

Tako prolaze minuti koji prelaze u sate i sate čekanja. Dva gaženja su mi ostala u sećanju. Jedno je bilo u Karlovačkim Vinogradima, a drugo je pred ulazak u stanicu Novi Sad. Stigao si, ali ne možeš napolje.

Ponekad se iz Železnice Srbije sete da pošalju autobus, ali to je retko.

Kad zapamtiš svaki dimnjak 

Ko putuje vozom mora biti vrlo strpljiv, jer kada voz neplanirano stane najpre čekaš da saznaš zašto je stao, tek onda čekaš da krene.

Zato sam dobro upoznala naseljana mesta na relaciji Novi Sad - Beograd.

Za vreme štrajka radnika preduzeća "Nega kola", 2014. godine, prva na spisku bila je Batajnica, Novi Beograd, zatim Inđija, Golubinci itd, u zavisnosti od dešavanja u Železnicama Srbije. Prevashodno mislim na zatvaranje Glavne železničke stanice u Beogradu i prebacivanje stanice na Prokop (Beograd Centar), pa zatim rekonstrukcija pruge koja je počela 2017. godine kod Inđije.

Ukratko, ovo su moje dosadašnje kombinacije da dođem na posao i da se vratim kući.

Železnička stanica u Novom Sadu je konačno dobila novi sjaj koji zaslužuje. Dugo je bila utočište za beskućnike i golubove. Srećni ste ako niste morali da osetite opojan miris ustajalog vazduha u kombinaciji sa golubijim izmetom i mirisom mokraće kad uđete zimi da kupite kartu za voz u 5 sati ujutru.

Za sada je pušten u funkciju centralni deo zgrade. Sve je oprano, okrečeno, prefarbano. Na ulazu u stanicu postavljen je montažni drveni kavez sa žicom, a imaju i zvučnu zaštitu kako bi sprečili golubove da uđu. I ulazna vrata u stanicu su nova. Prozori i vrata čekaonica nisu menjani. Od jedne čekaonice napravljena je dečija igraonica. Postavljen je lift. Toaleti su, konačno, upristojeni. Ponovo radi kafić, ranije je to bio restoran. Uređena je i terasa koja gleda na Novi Sad.

Postavljene su table kao u Beograd Centru sa informacijama o vozu koji stoji na stanici, tako da više ne moram da tumačim šta je objavljeno na razglasu. Radi samo Peron 1, kolosek 1 i kolosek 7.

Peron 2 je zatvoren kao i koloseci prema Vrbasu i Subotici, odnosno postavljeni su plakati i ograde pa se ne vidi. Podzemni prolaz koji je vodio ka peronima je zatvoren gipsanim zidom na kojem su, takođe, plakati. Verovatno nisu stigli da ga saniraju za otvaranje. To zahteva malo više posla pošto prokišnjava.

Ako zanemarimo radove koji su u toku, Železnička stanica sada zaista izgleda pristojno i ne stidim se kao Novosađanka pred gostima. Samo, nisu morali toliko da čekaju sa renoviranjem.

Voz više neće stajati u Karlovačkim vinogradima, Čortanovcima i Pustari kada putujete Regio vozom. Preostale stanice uz prugu su takođe renovirane. Voz sad kreće i stiže po redu vožnje. Zamislite, ne kasni!

Polazi u 5.28 i stiže u 6.25, tačno za 57 minuta.

Bilo bi lepo da postoji direktna linija od Novog Sada do Vukovog spomenika, umesto samo do Prokopa, ali šta je tu je.

Zato nam BG voz i Srbija voz pružaju zagarantovano nezaboravno putovanje!

Kuda posle Prokopa 

Kada dođete do Prokopa, Beograd Centra, možete da presednete u BG voz i da izađete na stanici kod Vukovog spomenika ili da se popnete do autobuske stanice i sačekate trolejbus 40 (Zvezdara - Banjica 2) ili 41 (Studentski trg - Banjica 2).

Problem sa Prokopom je to što kada se popnete uz stepenice i izađete iz stanice naići ćete na veliku betonsku ploču. Ako niste iz Beograda, ne znate kuda treba da idete.

SOKO, intersiti voz polazi u 16.30 i stiže u 17.00. Kondukteri su na ulasku u voz bili prijatni. Pozdravljali su sve putnike i upućivali ih na njihova mesta, pošto su mesta numerisana. Na karti piše u koji vagon treba da uđete i da li si na gornjoj platformi vagona ili ne.

Svi su prijatni, ljubazni i spremni za saradnju ako se nisi snašao. Sedišta su udobnija i lepša nego u Regio vozu. Između sedišta se nalaze utičnice za mobilni ili laptop. Nadam se da će tako da ostane. Soko najbrže ide od Batajnice do Karlovačkih Vinograda.

Neverovatan je osećaj da može tako brzo da se stigne, posle godina i godina čekanja. Da se dužina putovanja sa dva sata skrati na pola sata. Fenomenalno! Za Srbiju naučna fantastika.

Karte, povlastice, popusti 

Cena karte u promo periodu je odlična i treba je iskoristiti, a za posle ćemo videti. Možete izraditi legitimaciju "Srb plus" i time ostvariti popust od 30 odsto. Takođe, postoje karte za 30, 15 i 7 dana, a u ponudi je i fleksipas koja vam omogućava da putujete 8 dana po izboru u roku od mesec dana.

Ranije je postojala mogućnost da se kupi povratna karta za Regio voz i da se posle doplati rezervacija za Intersiti voz u slučaju da se vraćate tim vozom.

Sve je brže, bolje i lepše nema sumnje.

Zanima me koliko će dugo opstati tegovi za zatezanje kontaktne mreže i da li će zaštitne ograde biti dovoljne da spreče gaženja na bržoj i boljoj pruzi? Ne gajim nikakvu nostalgiju za "dobrim, starim vremenima" kada je putovanje vozom u pitanju.

broj komentara 4 pošalji komentar
(četvrtak, 07. apr 2022, 18:46) - anonymous [neregistrovani]

Beograd-Bar

Kada je te davne godine otvorena pruga Beograd-Bar, putovalo se do mora nekih 7 sati. Tako bar kazu. A danas? Potrebno je dobro odrzavanje putnog pravca; valjda to sada nece izostati.

(četvrtak, 07. apr 2022, 15:50) - anonymous [neregistrovani]

Kaznena politika

Koliko dugo ce ostati tegovi za zatezanje zavisi od pravosudja. Na zapadu nisu kulturniji nego postuju pravila zbog drakonskih kazni koje se itekako primenjuju. Kada Srbija podje primenjivati kaznenu politiku smanjice se i kriminal. Kada dobiju 5 godina robije zbog grafita, tek ce da se zamisle Koliko vredi njihov zivot. Javasluk vlada tamo gde niko ne odgovara ni za Sta. Toliko.

(četvrtak, 07. apr 2022, 10:30) - Ana [neregistrovani]

Voz

U koliko voz i pruga ne budu održavani Isto će se desiti kao i sa prethodnim vozom i prugom, sa kojim se trenutno poredite hvala

(sreda, 06. apr 2022, 12:34) - Ivan [neregistrovani]

Zanima i mene

I mene zanima колико ће дуго опстати тегови за затезање контактне мреже...kao i sve drugo oko pruge i u vezi sa prugom i novim vozovima... Kod nas se sve otvara pompezno i brzo zaboravi, i u tom zaboravu uvek se nadje neko ko sabotira. To je u nasem mentalitetu. Daj Boze da sve ovo uspe i da dobijemo vise ovakvih pruga i vozova. Odlican tekst.