Čitaj mi!

Japan nakon ubistva Šinza Abea, “seča“ ministara i veze sa južnokorejskim kultom

Japanski premijer Fumio Kišida izvršio je pregrupisanje ministara koje se u Zemlji izlazećeg sunca dovodi u vezu sa nedavnim atentatom na dugogodišnjeg bivšeg premijera Šinza Abea. Naime, analitičari u Japanu veruju da je cilj promene sastava vlade, iz koje je između ostalih povučen brat tragično nastradalog Abea, da se ublaže sumnje biračkog tela u odnosu na veze vladajuće partije s hrišćanskom sektom Unifikaciona crkva, koja je nehotice pružila motiv za šokantni atentat, i istovremeno oslabi uticaj političke frakcije koju je predvodio pokojni Abe.

Mesec dana nakon atentata na bivšeg premijera Šinza Abea, predsednik japanske vlade Fumio Kišida izvršio je bitne izmene u njenom sastavu, koje se u Zemlji izlazećeg sunca manje ili više direktno dovode u vezu s tim nemilim događajem.

Politički analitičari u ostrvskoj carevini te promene pripisuju nastojanju premijera Kišide da pod pritiskom medija i javnosti iz vlade ukloni one političare za koje se ispostavilo da su održavali neku formu veze sa religijskom grupom "Porodična koalicija za svetski mir i ujedinjenje" (bivša "Unifikaciona crkva"), hrišćanskim kultom južnokoreanskog porekla koji je praktično pružio povod za atentat na Abea i koji je među prosečnim građanima u SAD i Japanu, gde ima izvestan uticaj, poznat pre svega po masovnim venčanjima svojih članova dirigovanim od strane osnivača i dugogodišnjeg vođe Sun Mjung Muna.

Japanski ogranak Unifikacione crkve, pokazalo je ispitivanje atentatora, svojom agresivnom praksom ubeđivanja vernika da predaju velike svote novca u počiniocu je prouzrokovao gnev koji je on iz sebe izbacio smrtonosnim atakom na Abea.

Ubica je bio motivisan uverenjem da je Abe, koji je na kormilu zemlje bio do 2020. godine, imao veze s pomenutom religioznom grupom, odnosno, bio jedna vrsta njenog političkog pokrovitelja.

S tim u vezi, valja pomenuti da su 2019. godine japanski nedeljnici pisali o tome da je čak 12 članova tadašnjeg novoformiranog (čevtrtog po redu) Abeovog kabineta na ovaj ili onaj način prisustvovalo događajima koji su organizovale nominalno sekularne grupe, poput onih koje se bave rodnim pitanjima i međunarodnom saradnjom, iza kojih je zapravo stajala Unifikaciona crkva.

Gde ima dima ima i vatre?

Šinza Abea, premijera koji je na toj funkciji u dva navrata proveo ukupno osam godina i osam meseci, najviše vremena u posleratnom Japanu, 8. jula je u gradu Nari na zapadu najvećeg japanskog ostrva Honšu usmrtio četrdesetjednogodišnji nezaposleni muškarac po imenu Tecuja Jamagami.

Jamagami, koji je u mladosti po ugovoru odslužio tri godine u japanskoj mornarici, praktično je pola svog života bio kivan na lokalnu podružnicu Unifikacione crkve u tom gradu jer joj je njegova majka, koja je kultu pristupila nakon samoubistva supruga, donirala blizu milion dolara.

Ona je u tu svrhu rasprodala porodičnu imovinu poput nekretnina i polisa životnog osiguranja, usled čega je skupa s troje dece uronila u siromaštvo.

To je atentatoru, tada mladiću srednjoškolskog uzrasta, ne samo oduzelo priliku da upiše fakultet i ostvari bolju karijeru, već i prouzrokovalo jad i patnju zbog koje je i sam kasnije pokušao samoubistvo.

Po svedočenju Tecujinog ujaka, majci je u pomenutoj hrišćanskoj sekti, koja ima primese konfučijanskog obožavanja duhova predaka, rečeno da ako želi da stekne status uzornog vernika prve klase mora da preda velike svote novca za potrebe rituala za umirenje duša pokojnih predaka.

Jednostavno rečeno, Tecuja Jamagami je krivio Unifikacionu crkvu da je njemu, bratu i sestri uništila život, zbog čega je prvobitno planirao da usmrti njenog sadašnjeg lidera Hak Ja Han, sedamdesetdevetogodišnju udovicu osnivača Muna.

Ali kako ova južnokorejska državljanka nije dolazila u Japan i kako bi atentat u samoj Republici Koreji bilo logistički gotovo nemoguć izvesti, Jamagami je preusmerio svoj gnev na bivšeg premijera Abea, koji je jednom prilikom putem video konferencije učestvovao na političkom skupu koji je organizovala sekularna organizacija sa čvrstim vezama sa japanskim ogrankom Unifikacione crkve.

Osim toga, Jamagami je bio i uveren da je taj milionski južnokorejski kult, osnovan 1954. godine, zbog njegove izrazito antikomunističke orijentacije u Japan praktično prizvao, odnosno, dozvolio njegovo širenje Nobusuke Kiši, Abeov deda po majci, koji je i sam bio premijer Japana i perjanica desne Liberalno-demokratske Partije, jer su se u vreme njegovog predsedavanja vladom krajem pedesetih u ostrvskoj carevini oštro sukobljavale desnica i levica.

Gnevni Jamagami je 8. jula slabo zaštićenom Abeu prišao s leđa tokom govora na ulici, koji je bio upriličen radi podrške lokalnom kandidatu vladajuće Liberalno-demokratske partije na izborima za Gornji dom parlamenta i ubio ga hicem iz improvizovane sačmare, koju je skupa sa mecima i barutom u potpunosti sam izradio i isprobao, rukovodeći se uputstvima koje je našao na interentu.

U nedeljama nakon atentata, zahvaljući naporima upornih novinara istraživača, u javnost su malo po malo počele da cure informacije o vezama članova LDP sa japanskim ogrankom Unifikacione crkve.

Naime, naročito su pripadnici Abeove frakcije koristili usluge vernika Unifikacione crkve, koji su kandidatima vladajuće partije nudili pomoć u distribuiranju letaka i drugim vrstama agitovanja koji zahteva veliki napor, kao što je (u Japanu tradicionalno) kruženje automobilima sa razglasima, kada se satima neprekidno, neumorno uzvikuje ime kandidata i traži podrška za njega na predstojećim izborima.

Među njima je bio i Nobuo Kiši, Abeov šezdesetrogodišnji brat koji koristi majčino prezime i koji je do današnjeg prestruktuiranja kabineta japanske vlade u režiji premijera Kišide obavljao važnu funkciju ministra odbrane.

Osim toga, u japanskim medijima pojavila se i vest da u redovima te stranke koja je od svog osnivanja 1955. godine na vlast provela 62 godine ima i poslanika koji su se oslanjali ne prosto na fizičku ispomoć, već na političku vernost, odnosno, glasove Unifikacione crkve uprkos njenoj agresivnoj praksi ceđenja novca od vernika i pritužbi njihovih porodica.

To, naravno, otvara i mogućnost da je nešto od novca iznuđenog od vernika dospelo u japansku politiku, u kofere pojedinih figura LDP.

Slabljenje uticaja Abeove frakcije?

Mada kabinet premijera Kišide i dalje uživa poverenje čak 56 posto anketiranih građana, ono je u padu poslednjih nedelja, pa se zato veruje da je on odlučio da promenama u sastavu vlade zaustav taj negativan trend, odnosno, da se distancira od onih članova svoje partije koji su imali ikakve veze sa Unficikacionom crkvom.

U prilog tome govori činjenica da je šezdesetpetogodišnji Kišida od potencijalnih kandidata za ministarske fotelje zatražio da ispitaju da li njihove političke kancelarije imaju veze sa ozloglašenom Unifikacionom crkvom i, ako imaju, da iste revidiraju.

U novom sastavu vlade svoje pozicije su sačuvala samo četiri ministra, među kojima su ministar spoljnih poslova Jošimasa Hajaši i ministar finansija Šunići Suzuki. Najviše je odjeknulo povlačenje ministra odbrane Nobua Kišija, brata tragično nastradalog Abea, koje se zvanično pripisuje pogoršanju njegovog zdravstvenog stanja, a nezvanično tome da je tokom prošlih kampanja primio fizičku pomoć pripadnika kulta, koji sada već zbog svojih postupaka u vezi s imovinom vernika u narodu važi za bezobziran i kriminalan.

Mnogi novinari u Japanu ocenjuju da su kontroverze u vezi odnosa viđenih članova LDP sa sektom južnokorejskog porekla dobro došle premijeru Kišidi kao izgovor da se, uklanjanjem nekoliko pripadnika Abeove mnogoljudne frakcije koja nastavlja da postoji i nakon njegove smrti, oslobodi ulara koji mu je nametala ta izrazito nacionalistička i desničarska grupacija s jakim interesom za pitanja bezbednosti i jačanja armije, kako bi u većoj meri mogao da se posveti diplomatiji i ekonomskim pitanjima, na koje on kao umereniji centrista polaže više težine.