Читај ми!

Јапан након убиства Шинза Абеа, “сеча“ министара и везе са јужнокорејским култом

Јапански премијер Фумио Кишида извршио је прегруписање министара које се у Земљи излазећег сунца доводи у везу са недавним атентатом на дугогодишњег бившег премијера Шинза Абеа. Наиме, аналитичари у Јапану верују да је циљ промене састава владе, из које је између осталих повучен брат трагично настрадалог Абеа, да се ублаже сумње бирачког тела у односу на везе владајуће партије с хришћанском сектом Унификациона црква, која је нехотице пружила мотив за шокантни атентат, и истовремено ослаби утицај политичке фракције коју је предводио покојни Абе.

Месец дана након атентата на бившег премијера Шинза Абеа, председник јапанске владе Фумио Кишида извршио је битне измене у њеном саставу, које се у Земљи излазећег сунца мање или више директно доводе у везу с тим немилим догађајем.

Политички аналитичари у острвској царевини те промене приписују настојању премијера Кишиде да под притиском медија и јавности из владе уклони оне политичаре за које се испоставило да су одржавали неку форму везе са религијском групом "Породична коалиција за светски мир и уједињење" (бивша "Унификациона црква"), хришћанским култом јужнокореанског порекла који је практично пружио повод за атентат на Абеа и који је међу просечним грађанима у САД и Јапану, где има известан утицај, познат пре свега по масовним венчањима својих чланова диригованим од стране оснивача и дугогодишњег вође Сун Мјунг Муна.

Јапански огранак Унификационе цркве, показало је испитивање атентатора, својом агресивном праксом убеђивања верника да предају велике своте новца у починиоцу је проузроковао гнев који је он из себе избацио смртоносним атаком на Абеа.

Убица је био мотивисан уверењем да је Абе, који је на кормилу земље био до 2020. године, имао везе с поменутом религиозном групом, односно, био једна врста њеног политичког покровитеља.

С тим у вези, ваља поменути да су 2019. године јапански недељници писали о томе да је чак 12 чланова тадашњег новоформираног (чевтртог по реду) Абеовог кабинета на овај или онај начин присуствовало догађајима који су организовале номинално секуларне групе, попут оних које се баве родним питањима и међународном сарадњом, иза којих је заправо стајала Унификациона црква.

Где има дима има и ватре?

Шинза Абеа, премијера који је на тој функцији у два наврата провео укупно осам година и осам месеци, највише времена у послератном Јапану, 8. јула je у граду Нари на западу највећег јапанског острва Хоншу усмртио четрдесетједногодишњи незапослени мушкарац по имену Тецуја Јамагами.

Јамагами, који је у младости по уговору одслужио три године у јапанској морнарици, практично је пола свог живота био киван на локалну подружницу Унификационе цркве у том граду јер јој је његова мајка, која је култу приступила након самоубиства супруга, донирала близу милион долара.

Она је у ту сврху распродала породичну имовину попут некретнина и полиса животног осигурања, услед чега је скупа с троје деце уронила у сиромаштво.

То је атентатору, тада младићу средњошколског узраста, не само одузело прилику да упише факултет и оствари бољу каријеру, већ и проузроковало јад и патњу због које је и сам касније покушао самоубиство.

По сведочењу Тецујиног ујака, мајци је у поменутој хришћанској секти, која има примесе конфучијанског обожавања духова предака, речено да ако жели да стекне статус узорног верника прве класе мора да преда велике своте новца за потребе ритуала за умирење душа покојних предака.

Једноставно речено, Тецуја Јамагами је кривио Унификациону цркву да је њему, брату и сестри уништила живот, због чега је првобитно планирао да усмрти њеног садашњег лидера Хак Ја Хан, седамдесетдеветогодишњу удовицу оснивача Муна.

Али како ова јужнокорејска држављанка није долазила у Јапан и како би атентат у самој Републици Кореји било логистички готово немогућ извести, Јамагами је преусмерио свој гнев на бившег премијера Абеа, који је једном приликом путем видео конференције учествовао на политичком скупу који је организовала секуларна организација са чврстим везама са јапанским огранком Унификационе цркве.

Осим тога, Јамагами је био и уверен да је тај милионски јужнокорејски култ, основан 1954. године, због његове изразито антикомунистичке оријентације у Јапан практично призвао, односно, дозволио његово ширење Нобусуке Киши, Абеов деда по мајци, који је и сам био премијер Јапана и перјаница десне Либерално-демократске Партије, јер су се у време његовог председавања владом крајем педесетих у острвској царевини оштро сукобљавале десница и левица.

Гневни Јамагами је 8. јула слабо заштићеном Абеу пришао с леђа током говора на улици, који је био уприличен ради подршке локалном кандидату владајуће Либерално-демократске партије на изборима за Горњи дом парламента и убио га хицем из импровизоване сачмаре, коју је скупа са мецима и барутом у потпуности сам израдио и испробао, руководећи се упутствима које је нашао на интеренту.

У недељама након атентата, захваљући напорима упорних новинара истраживача, у јавност су мало по мало почеле да цуре информације о везама чланова ЛДП са јапанским огранком Унификационе цркве.

Наиме, нарочито су припадници Абеове фракције користили услуге верника Унификационе цркве, који су кандидатима владајуће партије нудили помоћ у дистрибуирању летака и другим врстама агитовања који захтева велики напор, као што је (у Јапану традиционално) кружење аутомобилима са разгласима, када се сатима непрекидно, неуморно узвикује име кандидата и тражи подршка за њега на предстојећим изборима.

Међу њима је био и Нобуо Киши, Абеов шездесетрогодишњи брат који користи мајчино презиме и који је до данашњег преструктуирања кабинета јапанске владе у режији премијера Кишиде обављао важну функцију министра одбране.

Осим тога, у јапанским медијима појавила се и вест да у редовима те странке која је од свог оснивања 1955. године на власт провела 62 године има и посланика који су се ослањали не просто на физичку испомоћ, већ на политичку верност, односно, гласове Унификационе цркве упркос њеној агресивној пракси цеђења новца од верника и притужби њихових породица.

То, наравно, отвара и могућност да је нешто од новца изнуђеног од верника доспело у јапанску политику, у кофере појединих фигура ЛДП.

Слабљење утицаја Абеове фракције?

Мада кабинет премијера Кишиде и даље ужива поверење чак 56 посто анкетираних грађана, оно је у паду последњих недеља, па се зато верује да је он одлучио да променама у саставу владе заустав тај негативан тренд, односно, да се дистанцира од оних чланова своје партије који су имали икакве везе са Унфицикационом црквом.

У прилог томе говори чињеница да је шездесетпетогодишњи Кишида од потенцијалних кандидата за министарске фотеље затражио да испитају да ли њихове политичке канцеларије имају везе са озлоглашеном Унификационом црквом и, ако имају, да исте ревидирају.

У новом саставу владе своје позиције су сачувала само четири министра, међу којима су министар спољних послова Јошимаса Хајаши и министар финансија Шунићи Сузуки. Највише је одјекнуло повлачење министра одбране Нобуа Кишија, брата трагично настрадалог Абеа, које се званично приписује погоршању његовог здравственог стања, а незванично томе да је током прошлих кампања примио физичку помоћ припадника култа, који сада већ због својих поступака у вези с имовином верника у народу важи за безобзиран и криминалан.

Многи новинари у Јапану оцењују да су контроверзе у вези односа виђених чланова ЛДП са сектом јужнокорејског порекла добро дошле премијеру Кишиди као изговор да се, уклањањем неколико припадника Абеове многољудне фракције која наставља да постоји и након његове смрти, ослободи улара који му је наметала та изразито националистичка и десничарска групација с јаким интересом за питања безбедности и јачања армије, како би у већој мери могао да се посвети дипломатији и економским питањима, на које он као умеренији центриста полаже више тежине.