Читај ми!

Градски превоз и воз у Немачкој – скоро за џабе

Током три летња месеца у Немачкој ће сви моћи да користе јавни превоз за свега девет евра месечно. То је део мера за смањење потрошње горива због рата у Украјини. Али питање је да ли ово дугорочно нешто доноси.

Ускоро почиње лето јефтине вожње јавним превозом. Од почетка јуна ће сви у Немачкој за само девет евра месечно моћи да користе све градске аутобусе, трамваје, метро, приградске шинобусе или регионалне возове.

Дакле, за та три месеца путници ће укупно платити 27 евра, што је пола најјефтиније месечне карте за градски саобраћај у Берлину. Карта ће се звати "9 за 90".

Овако немачка влада реагује на руску инвазију у Украјини, која је ионако високе цене енергената додатно повећала.

"Свако ко користи јавна средства превоза даје велики допринос настојању да се наша земља учини независном од руских енергената и да напредује на путу до климатске неутралности", рекао је недавно немачки министар саобраћаја Фолкер Висинг из редова либерала.

Закон предвиђа тромесечне трошкове у висини од 2,5 милијарди евра.

Вожња градом и покрајином

"Дугорочно би то могло навести више људи да користе јавни превоз уместо аутомобила. А то ће функционисати и за туристе, јер карту може да купи свако", каже Јон Ворт, активиста који се залаже за јаче коришћење железничке мреже.

Додуше, циљ је да се људима олакша пут до посла и назад, али концепт је много шири. Ко има времена и није му тешко да преседа, може овом картом да пропутује целу Немачку, па и да посети нека прекогранична места.

Портпаролка Немачког туристичког савеза Хуберта Сасе каже: "Мада је карта атрактивна понуда, људе нећете само ниском ценом мотивисати да пређу на јавни превоз, нарочито јер је временски ограничена. Наш савез одавно тражи брзу и консеквентну изградњу железничке мреже и инфраструктуре јавног превоза, бољу повезаност и више полазака по сату. Само онда ће прелазак бити успешан."

Задовољити потражњу – али само у граду

Регионалним возовима у Немачкој на посао дневно иде чак 13 милиона људи. Они се стално жале на препуне возове који касне или чак не долазе. Немачке железнице тврде да је узрок у радовима на шинама који ће дугорочно побољшати услове путовања.

"Са новим возовима и возовима новог дизајна, повећаћемо капацитет и удобност као и информације за путнике. Та стална модернизација је континуирано повећање атрактивности коришћења железнице и јавног превоза, па и у времену карте од девет евра", каже Марија Менц, портпаролка Немачких железница.

Не зна се како ће се ова понуда одразити на потражњу. У једној анкети 44 одсто испитаника каже да ће вероватно или у сваком случају искористити ту могућност. У градовима је таквих одговора 60 одсто, а на селу 40 одсто.

Многи мисле да ће ова понуда остати скоро без последица на сеоске регионе, где су људи упућени на аутомобил, а понуда јавног превоза оскуднија него у градовима.

Портпарол Сабора сеоских округа Рајнхард Зигер критикује владин план као политички потез који се може остварити само уз велики напор, а неће довести до трајније промене. Он сматра да је боље да се те милијарде уложе у побољшање инфраструктуре.

Шта после августа

Локална предузећа за превоз путника поздрављају пажњу коју је политика поклонила њиховој бранши, али се жале на додатни бирократски посао. Морају се развити нове платформе за продају карте, а месечним претплатницима се мора вратити разлика у цени.

Засад је велика непознаница шта ће се десити после августа. У коалиционом уговору савезна Влада се обавезала да ће повећати финансијску помоћ сектору јавног превоза. Али то је записано пре него што су инфлација и рат довели до наглог поскупљења енергената.

Ни министарство финансија, ни министарство саобраћаја, а оба су у рукама либерала (ФДП), још нису званично одобрили ниједно финансирање мимо пројекта карте од девет евра.

"Забринути смо да би цене карте после ове лепе понуде могле да нагло порасту јер се цене енергената драстично повећавају", каже Винфрид Херман, министар саобраћаја у покрајини Баден-Виртенберг.

Упркос свим дилемама, бројни заговорници еколошког начина транспорта су уверени да ће ова понуда многе људе навести на то да аутомобил оставе код куће.

Месечне карте од девет евра већ су у продаји.