Читај ми!

Нова дискографија - Албум „Афрички пијанизам“

Представљамо албум пијанисткиње Ребеке Омордије који је у фебруару објавила дискографска кућа Som rekordings.

Објављивање овог издања коинцидирало је са „месецом црне историје" који се у Сједињеним Америчким Државама обележава сваког фебруара, а представља солистички првенац ове пијанисткиње нигеријско-румунског порекла. На албуму се налазе дела седам афричких аутора - рођених од Марока до Јужне Африке, којима је заједничко спајање западноевропске, класичне и афричке, традиционалне музике. Овај необичан спој у литератури се означава термином „афричка уметничка музика", а појавио се током XX века, након повратка студената афричког порекла са студија у Европи и њиховог новог односа према сопственом музичком наслеђу, као и класичном музичком идиому. Нигеријски композитор Акин Еуба смислио је термин „афрички пијанизам" како би прецизније описао ову фузију у жанру клавирске музике, а тај назив преузела је и пијанискиња Ребека Омордија, за свој дискографски првенац.

Упркос сложеним односима проистеклим из времена колонијализма и проблематичности наметања европске културе као узорног модела, прихватање европских стандарда у области структурне и тоналне организације музике довело је до формирања релативно малог, али истакнутог круга композитора чија дела полако долазе и до публике изван афричког континента. Поред тога, овим је било омогућено оно што је ганијски композитор Џозеф Хенсон Квабена Нкетија назвао „студијом јединства и разноврсности", јер је кроз синтезу европских и традиционалних афричких елемената, могло да се искаже и сво богатство различитих култура овог континента. А оно је импресивно, јер на континенту живи преко 3000 различитих етничких група, које имају своје традиционалне мелодије, ритмове, инструменте и обреде који прожимају свакодневни живот.

На овом албуму, Ребека Омордија одабрала је дела седам композитора - из Нигерије, Гане, Јужноафричке Републике и Марока, рођених у распону од двадестих до седамдесетих година прошлог века, пружајући разноврстан портрет ове готово непознате композиторске праксе.

Прво дело које ћете чути у вечерашњој емисији су Егун варијације у Ге-дуру Ајоа Банколеа, угледне нигеријске личности покрета „афричке уметничке музике", који је убијен у својој 41. години. Упркос прераној смрти, за собом је оставио обиман опус, у којем је спајао европске структурне моделе и традиционалне елементе музике преко 200 различитих нигеријских етничких група. У Егун варијацијама, то је традиционална песме „Тона Нове" ове ентичке заједнице која живи у околини Лагоса и на самом западу Нигерије.

У емисији ћете чути и остварења ганијског композитора и теоретичара Џозефа Хенсона Квабене Нкетије, који је студирао у Лондону и у Сједињеним Америчким Државама. Овај изузетно дуговечан аутор, који је умро 2019. у 98. години, један је од најзначајнијих аутора који су компоновали и писали о афричкој музичкој естетитци. О својим „педагошким студијама", из циклуса „Афрички пијанизам", по ком албум носи назив, тако говори: „(ова дела) односе се на стил клавирске музике чији је карактеристични идиом произашао из процедура афричке музике за удараљке, што се одражава у преузетим моделима звона, бубњева, ксилофона и музике за мбиру... Њен хармонски идиом може бити тоналан, консонантан или дисонантан, у зависности од расположења композитора или импресије коју жели да оствари... у том смислу, афрички композитор не мора да прати било какву одређену школу компоизиције, јер је његов превасходни циљ да истражи потенцијал афричких ритмова и њиховог тоналног коришћења", наводи Нкетије, објашњавајући сопствену поетику, али и пружајући смернице другим ауторима арфичке уметничке музике.

Фред Оноверосуоке рођен је 1960. године у Гани, али је музику студирао у Сједињеним Америчким Државама, чији је натурализован држављанин постао нешто касније. Данас каријеру гради као композитор класичне и примењене музике, чија је музика коришћена и у филму Роберта де Нира, Добри пастир. Композиција чије ћете одломке чути у вечерашњој емисији, Пет калеидоскопа за клавир, настала је 2013. године и написана је управо за пијанкисткињу Ребеку Омордију, која је и забележила овај премијерни снимак.

До краја емисије чућете још и Ноктурно мароканског аутора Набила Бенабделџалила, најмлађег од свих композитора представљених на албуму „Афрички пијанизам". Овај уметник рођен 1972. године најзанчајнији је марокански аутор на светској концертној сцени, а серију ноктурна, на којој и данас ради, започео је 1992. Ова дела откривају генезу његовог стила, у којој користи елементе арапске и европске музике.


Уредница емисије: Ивана Немаревић