Читај ми!

Колико Паја Јовановић вреди у Бечу

У склопу аукције за дела 19. века, јуче су у бечком „Доротеуму“ продате две слике српског сликара Паје Јовановића.

Обе слике су премашиле почетне цене. Мало уље на дрвету Албанезе, димензија 16x12 цм, било је процењено на 12.000–16.000 евра, на аукцији су се надали суми од 20.000, на крају се дошло до 38.000 евра плус таксе.

Платно Стражар, димензија 70x56, било је нуђено за 20.000–30.000 евра, на крају је продато за 110.000. Ако се томе додају обавезне таксе које се крећу од петине до четвртине вредности, крајња сума би била 137.000 евра.

У последњој деценији, бечки „Доротеум“ се профилисао као добра адреса за сликарски опус Паје Јовановића. Укупно је ова аукцијска кућа продала 12 његових дела, а четири су повучена. Досадашњи рекорд је постигнут у октобру 2019. године, када је Просидба, уље на платну процењено на 35.000–45.000 евра, продато за 125.000, плус обавезне таксе.

„Провенијенција је овде изузетна. Слика је била део приватне колекције цара Фрање Јосифа; до нас је дошла од директних наследника његове ћерке Мари-Валери. Били смо изненађени, јер прво нисмо знали да ју је цар поседовао. Читава власничка прича се може пратити на полеђини.

Друго што нас је оставило без даха су квалитет и финоћа сликарства. Не верујем да се ради о наруџбини, царски пар је био велики љубитељ уметности, поготово Сиси. Слика је била на изложби у бечком Кинстлерхаусу 1901. године, претпостављам да је цар купио директно са изложбе.“

Назив дела је дао сам сликар, на полеђини пише „Албанезе“, албански ратник. Врло прецизна техника, у слојевима лазуре, посебан квалитет је да нема фирниса. Јовановић је у мокру фарбу оштрим врхом четкице угравирао свој потпис.

Када се слика погледа под плавим (ултравиолетним) светлом, види се да је у савршеном стању, осим једног минималног оштећења у подручју врата", истакла је Димитра Рајмилер, кустос „Доротеума“ за класицизам/19. век.

„И ова слика је из приватне колекције. Дошла је до нас из Италије и била је у власништву исте италијанске породице преко сто година. Истраживали смо порекло и реконструисали историју. Највероватније је купљена, односно наручена, директно од уметника.

На међународном тржишту ово су најтраженији Јовановићеви мотиви – чувари, стражари у историјским или идеализованим униформама. Ако могу да погледам мало унапред, у нашој експертској се налази још једна слика Паје Јовановића и чека јесењу аукцију“, рекла је кустос Димитра Рајмилер.

За колекционаре Паје Јовановића, као и за аукцијске куће, његово историјско и жанровско сликарство из прве фазе, оне до 1905, генерално остаје интересантније и уносније. Али и портрети касније фазе некад вишеструко премашују позивне цене.

До сада друго најскупље дело из аукција „Доротеума“, односно ако се урачунају резултати ове последње онда четврто, јесте портрет жене бечког индустријалца Шленгера из 1923. године. Било је процењено на пет хиљада евра на аукцији у јуну пре две године, на крају је донело шест пута толико, са таксама осам пута.

Апсолутни врхунац је била аукција у лондонском „Сотбију“, пре три године, када је цена уља на дрвету средњих димензија 45х35, два турска башибозука у оријенталном архитектонском окружењу, премашила пола милиона евра.

После Беча, следећи је „Кристи“ у Паризу 16. јуна, где се нуди по мотивима, техници и димензијама дело слично оном из Лондона, по стилу више студија, па је и процена нижа, 10.000–15.000. Иако апсолутни рекорди из 2018. и 2019. изостају, цене Јовановићевих слика су у узлазном тренду.