Читај ми!

Како је „Тесла“ постала највреднија аутомобилска компанија, а Маск најбогатији човек на свету

Акције „Тесле“ имале су невероватну 2020. годину, a и у 2021. не престају са растом. Вртоглави раст вредности акција од скоро 800 одсто омогућио је „Тесли“ да постане највреднија аутомобилска компанија на свету, а њеног извршног директора Илона Маска поставила на трон најбогатијих људи на свету са богатством од 186 милијарди, чиме је претекао оснивача „Амазона“ Џефа Безоса.

Од вредности од 90 долара пре 12 месеци, акције „Тесле“ достигле су невероватних 816 долара. Процењена тржишна вредност америчког произвођача електричних аутомобила сада износи више од 750 милијарди долара.

„Тесла“ је тиме постала убедљиво највреднија аутомобилска компанија, упркос томе што производи далеко мање возила у односу на „Тојоту“, „Фолксваген“ и „Џенерал моторс“.

Мало ко је толико веровао у будућност компаније колико и извршни директор Илон Маск. Пре две године, амерички предузетник одрекао се фиксне плате и бонуса уместо тога изабравши да му примања буду заснована искључиво на перформансама компаније.

Сваки пут када би вредност компаније прешла одређену циљну тачку, почевши од 100 милијарди долара тржишне вредности, Маск би добијао опцију на акције (stock option), што му омогућава да купи одређени број деоница компаније по унапред одређеној цени.

Пораст вредности акција значи за Маска две ствари – да његов дотадашњи удео у компанији вреди више и да стиче могућност да стекне додатне деонице.

Уколико компанији иде добро (што је евидентно у „Теслином“ случају), Масково богатство добија ефекат котрљајуће грудве. Сваки наредни постављени циљ који компанија достигне, за њеног извршног директора значи стотине милиона, па и милијарде, долара.

„Како је то чудно. Па, назад на посао“, укратко је прокоментарисао Маск чињеницу да је постао најбогатији човек на свету.

Иако је свакако највећи фактор раста „Тесле“ огромно поверење инвеститора у будућност предузећа, које се прошле године укључило у берзански индекс S&P 500, постоје још неки разлози због којих је компанија доспела ту где јесте.

Тесла улази на тржиште компактних теренаца

Компанија је почетком 2020. лансирала модел "Y", улазећи тиме у један од најбрже растућих сегмената ауто-индустрије.

Упркос томе што се тек постављају основи за масовну производњу, а продаја је и даље ограничена на тло САД, Маск очекује да ће компактни теренац у будућности бити најпродаванији Теслин модел и премашити продају остала три модела заједно.

Очекује се да ће ове године продаја модела "Y" забележити знатан пораст са почетком производње у Кини.

„Гигафабрика“ у Шангају

Тесла је започела призводњу возила у постројењу код Шангаја крајем 2019. године, са годишњим капацитетом производње од 200.000 модел 3 возила.

Почетак рада фабрике прецизно је темпиран, када је потражња за возилима поново порасла, јер је Кина врло брзо успела да стави под контролу епидемију ковида-19 унутар својих граница.

Јефтинија возила произведена у домаћој фабрици наишла су на одличне реакције кинеских потрошача. Приходи компаније у Кини скочили су за 90 одсто у првих 9 месеци 2020. године.

Осим тога, брза градња фабрике (само годину дана је било потребно од постављања темељца до силаска првих возила са трака) показала је инвеститорима да „Тесла“ у добрим условима може да веома ефикасно покрене производњу, што је позитиван знак имајући у виду предстојеће отварање нових „Гигафабрика“ у Немачкој и Тексасу.

Софтверска унапређења ауто-пилота

„Тесла“ је један од пионира технологије самовозећих аутомобила. Компанија је повећала цену софтвера са 7.000 на 10.000 прошле године због бројних унапређења.

У овој трци, калифорнијска компанија је далеко испред свих ривала. Средином прошле године њена возила прешла су скоро 5 милијарди километара у самовозећем режиму. Други на листи је „Гугл“ са скромних 30 милиона.

Технолошки напредак на пољу батерија

Батерије су велики фактор у цени електричних аутомобила. Према неким проценама учествују са око 15 одсто. Због тога је снижавање производне цене и унапређење перформанси од кључног значаја за конкурентност на тржишту.

Током свог великог догађаја који је организовала у септембру, компанија је најавила неколико технолошких напредака на пољу дизајна, проиводње и интеграције батерија у возила, истичући да би све то могло да умањи трошкове за 56 одсто по киловат-часу.

„Тесла“ је такође најавила и планове за покретање производње сопствених батерија, као у улазак у посао експлоатације литијума, главне сировине за њихову производњу.

Балон од сапунице или оправдана цена?

Многи берзански аналитичари упозоравају да су, упркос свим овим разлозима, акције „Тесле“ веома прецењене. Стручњаци банке „Морган Стенли“ истичу да многи инвеститори греше и игноришу ризике вођења аутомобилске компаније, већ третирају „Теслу“ као брзорастућу технолошку компанију.

Иако у многим сегментима „Тесла“ и даље заостаје за другим ауто џиновима, Маск каже да се вредност деоница везује за будућност.

„'Тесла' је апсурдно прецењена уколико гледате прошлост. Вредност акција представља уплив новца прилагођен ризицима у будућности“, рекао је Маск још пре више од две године у тренутку када је вредност компаније била процењена на 37 милијарди долара.

број коментара 12 Пошаљи коментар
(субота, 09. јан 2021, 03:10) - anonymous [нерегистровани]

Tesla

99% ljudi u Americi ne povezuju Nikola Teslu sa ovom tvornicom auromobila

(петак, 08. јан 2021, 20:58) - anonymous [нерегистровани]

Hvala timu iz RTS sto informise Srbe o bitnim stvatima

Takodje bih preporucio nas da edukujete o UBI pokretu koji se trenutno desava u Americi i Evropi.

(петак, 08. јан 2021, 20:55) - TeslaSrbija [нерегистровани]

Vrednost akcije cini traznja za njima

Sve vise i vise ljudi kupuje Tesline akcije zato sto veruje da ce kompanija profitirati u budućnosti. Zasto? Zato sto prave najbolje elektricene automobile koji postaju sve bolji sa vremenom zbog softvera. Vec mogu sami da se voze, ali to jos nije dozvoljeno u zemljama. Da li ste culi koliko je zemalja sastavilo plan potpune zamene fosilinih automobila za elektricne do 2035. Tesla je ove godine proizvela i prodala skoro 500 000 automobila. Ne mogu da stignu da proizvedu kolika je traznja.

(петак, 08. јан 2021, 20:49) - TeslaSrbija [нерегистровани]

Da li je ovoliko ljudi znalo za Teslu pre Ilona Maska?

Zahvaljujuci Ilonu i njegovoj kompaniji danas se ceo svet interesuje za naseg naucnika i njegova dela, a da ne govorimo da Ilon hiljadu puta do sada reko da je Tesla Srbin rodjen u mestu koje je sada u Hrvatskoj. Da je nazvao svoju kokmpaniju drugacije opet bi profitira, ovako samo i Srbija profitira.

(петак, 08. јан 2021, 18:37) - anonymous [нерегистровани]

A gde je pečat

Mislim, ko je dotičnom dao dozvolu za korištenje brenda, imena našeg a svetskog Nikole Tesle ?

(петак, 08. јан 2021, 18:35) - anonymous [нерегистровани]

Jel ovo može bit neki vic

Ako je neko imao dilemu da li je Microsoft vlasništvo jednog čoveka sad na ovom primeru može biti siguran je to samo eksponent neke moćne grupe a što se najbolje videlo kada je u jeku epidemije u martu poslao u svemir hiljade satelita kao da je pustio stotinjak golubova i niko se nije pitao ni ko mu je dao dozvolu, ni za čije babe zdravlje to radi.

(петак, 08. јан 2021, 17:25) - anonymous [нерегистровани]

@Smesno

Samo sto vrednost firme ne cine samo proizvedeni automobili...

(петак, 08. јан 2021, 17:25) - anonymous [нерегистровани]

komentatori

citam komentare i odusevljen sam koliko ima pametnih ljudi u Srbiji, znaju tacno sve da procene, lepota aj sad malo na Kurir citajte o starletama da vidimo sta o njima kazu profesionalci!!!!

(петак, 08. јан 2021, 15:49) - anonymous [нерегистровани]

Smesno

Ako uradimo racunicu, firma vredi 1.55 milliona dollars po napravljenom automobileu, koji kosta izmedju 50 I 100 hiljada, zavisi od modela. To nema nikakve logike!

(петак, 08. јан 2021, 15:14) - anonymous [нерегистровани]

Smiješno

Auto fabrika koja je napravila 3 modela automobila da bude najvrednija? Ko još u to vjeruje? Da nije američki proizvođač u pitanju da li bi i tada njihove akcije vrijedile toliko? Pa šta je sa tradicijom, istorijom i svim ostalim parametrima koje čine jedan brend? Jednom riječju SMIJEŠNO. Neka prodaju brend ako ima kakva budala da kupi.